7,decembar , 2022

    Sve slabija zaštita potrošača od opasnih proizvoda na internetu

    Slične objave

    Podeli

    I dalje je na snazi Direktiva o opštoj bezbednosti proizvoda, koja je usvojena još pre 20 godina, a tržište je u međuvremenu preplavljeno nekvalitetnom robom

    Mogu li se kreatori evropske politike izboriti sa zaštitom potrošača od opasnih proizvoda koji se prodaju preko interneta, pitanje je koje ovih dana postavljaju iz najvećih svetskih potrošačkih udruženja. Bez obzira na najavljenu reformu i sređivanje tržišta koje se očigledno otrglo kontroli, nema značajnijih pomaka ni akcija koje bi uvele u red internet platforme za prodaju koje koriste treća lica. Gotovo je nemoguće ući u trag i uvesti u red sve one koji danas pokušavaju na sve načine da dođu do kupaca i prodaju im robu bez sertifikata o bezbednosti. Da podsetimo, predložena revizija propisa podrazumeva da se u narednom periodu obezbedi efikasnije praćenje proizvoda u lancu snabdevanja i da se tela za nadzor tržišta maksimalno osposobe za brzo povlačenje nebezbednih proizvoda. Promena ovih pravila je više nego neophodna ako se zna da je trenutno na snazi Direktiva o opštoj bezbednosti proizvoda, koja je usvojena još pre 20 godina. Tu je i rast internet trgovine i sve veći rizik od kupovine nekvalitetnih proizvoda na onlajn platformama. Revidirana pravila o bezbednosti proizvoda, kako je najavljivano, trebalo bi da reše glavni problem na koji Evropski parlament već dugo upozorava, a to je da se mnogi proizvodi koji se prodaju na jedinstvenom tržištu ne pridržavaju EU standarda i bezbednosnih zahteva.
    Iz BEUC-a su ovih dana upozorili da države članice EU i dalje ne proglašavaju internet tržišta odgovornim za opasne proizvode koje na mreži prodaju neki drugi dobavljači. Evropsko potrošačko udruženje smatra da je internet tržište izvor opasnih proizvoda i da se načela zakonodavstva o e-trgovini, koja predviđaju da ono što je ilegalno van mreže treba biti ilegalno i na mreži, ne poštuju u ovom slučaju.

    – Donosioci odluka ignorišu nedostatke fundamentalno nefunkcionalnog tržišta, gde neregistrovani trgovci koriste onlajn prostor za prodaju proizvoda za koje se pokazalo da nisu sigurni ili na neki drugi način nisu usklađeni. I ne postoji odgovornost za bezbednost potrošača – izjavila je Monik Gojan, generali direktor BEUC-a. Po njenim rečima, i države članice EU i Evropski parlament guraju pitanje opasnih proizvoda koji se prodaju preko interneta poput vrućeg krompira između reformi zakona o e-trgovini i bezbednosti proizvoda. Cela ova situacija u kojoj se svakog minuta preko interneta prodaju milioni artikala bez kontrole, prebacuje se na tela za kontrolu tržišta, koja definitivno ne mogu sve da kontrolišu – upozoravaju iz ovog potrošačkog udruženja. Inače, još 2018. potpisan je ugovor s nekoliko najvećih svetskih specijalizovanih kompanija za onlajn trgovinu („Alibaba”, „Amazon”, „Ibej”), koje su se obavezale da će uklanjati sa svojih platformi sve one proizvode za koje se dokaže da nisu bezbedni za upotrebu. Kompanije su potom saopštile da je 87 odsto takvih prijavljenih proizvoda uklonjeno sa prodajne mreže u roku od dva radna dana. Ipak nadležni ističu da je i dalje potrebno raditi na zaustavljanju internet prodaje robe rizične za zdravlje kupaca.

    U jednom od poslednjih izveštaja Sistema za brzo upozoravanje na nebezbedne proizvode Rapeks, najveći deo je posvećen problemu prodaje nebezbednih proizvoda preko interneta. Samo na evropskom tržištu se u proseku zabeleže dve hiljade upozorenja godišnje za nebezbednu robu. Oko petina upozorenja u 2019. odnosila se upravo na proizvode u onlajn trgovini. Najveći izazov jeste pitanje kako sprečiti ovu pojavu ako se trgovci nalaze van EU. Ako je takva situacija bila pre pandemije, verovatno je u ovom trenutku još dramatičnija, jer su u međuvremenu i kontrole bile manje. Kada je reč o tržištima van EU, čini se da je situacija malo bolja. „Amazon” je saopštio kako je u 2020. godini blokirao više od deset milijardi ponuda na svom sajtu, za koje se sumnjalo da su bile lažne. Kompanija je istakla kako je uložila oko 700 miliona dolara u razvijanje sistema za održavanje sigurnosti na njihovoj platformi, objavio je „Forbs”. Navedeno je i to da je zaposleno oko deset hiljada ljudi čiji je posao da detektuju i sklanjaju lažne ponude sa sajta, ali i nebezbedne proizvode koji sve lakše stižu do kupaca.